Boganmeldelse – Midnatssol

Titel: Midnatssol

Forfatter: Stephenie Meyer

Forlag: CarlsenPuls

Bedømmelse:

Jeg modtog denne bog som et anmeldereksemplar fra forlaget. Dette har dog ikke påvirket min holdning om bogen og hvad du læser i denne anmeldelse er 100 % min egen mening og ord.

Da Edward Cullen og Bella Swan mødte hinanden i Twilight blev en udødelig kærlighedshistorie født. Men indtil nu har læserne kun hørt Bellas side af historien. Nu kan de endelig høre Edwards version i “companion”-bogen Midnatssol.
Den populære historie tager en ny og absolut mørkere drejning, når den bliver fortalt gennem Edwards øjne. Mødet med Bella er både det mest skræmmende og det mest fascinerede, han har oplevet i sine år som vampyr, og efterhånden som vi får flere fængslende detaljer om Edwards fortid og om hans allerinderste tanker, forstår vi endnu bedre, hvorfor dette er hans livs største kamp. Hvordan kan han retfærdiggøre at følge sit hjerte, når det betyder, at han udsætter Bella for fare?

Første tanker

Allerførst.
Hold da op en basse af en bog!
Hvem vidste at Edward havde mange tanker i hovedet når man ser på at Twilight kun var halvt så stor. Men når man så tænker nærmere over det så giver det egentlig meget god mening. Edward overtænker alting. Han er nødt til at se på alle tænkelige resultater af hans handlinger, især når det kommer til Bella. Men puha, det tog tid at komme igennem (lige knap 1 måned), og jeg synes at den første halvdel trak tænder ud. Men især da vi nåede til den famøse baseball scene og tingene tog fart så gik det tjept og bum så var bogen slut.

Jeg forsøgte så godt jeg kunne at distancere bogen fra filmen. Selvfølgelig var det nemmere at visualisere omgivelserne, men i forhold til karaktererne (her tænker jeg især Bella) prøvede jeg at tænke væk fra skuespillernes portrætteringer (som i de fleste tilfælde var akavet) og skabte mig et nyt billede, især af Bella ud fra hvad Edward fortalte om hende.

Karaktererne

Edward Cullen bliver virkelig gennemgået fra top til tå. Vi kommer ind under huden på den ellers mystiske vampyr og finder ud af årsagerne til hans handlinger fra Twilight som vi ikke fik svar på i første omgang. Vi kommer til at kende hans motivationer og drivkraft og hvor meget han kæmpede med sig selv i starten – altså da han nærmest lægger ud med at planlægge mordet på samtlige klassekammerater efter at dufte Bella første gang 😨 Jamen okay så Edward. Er da glad for at ingen kan høre dine tanker!

Men jeg må også nævne Alice som en fantastisk karakter. Det er noget af en rutsjebanetur at følge hendes syn og se hele scenarier udspille sig for så at huske på at det kun er en mulig fremtid, alt imens omverden fortsætter ufortrødent.
Derudover er det fedt at høre mere om Cullen familiens baggrund og hvordan de fandt hinanden.

Midnatssol vs. Twilight

Vi kan ikke helt komme uden om det – for jeg bliver nødt til at sammenligne Midnatssol med Twilight. Det er jo to sider af samme sag og alligevel er de vidt forskellige. Jeg tænker dog stadig at hvis jeg skal genlæse første del af historien så bliver det nok med Bella som hovedperson. Hendes tanker er bare så meget mere simple og selvfølgelig menneskelige at jeg ikke er bange for at gå død i den igen.

Men nu ved vi (dem som altså har læst bogen) alle de ting, der skete som Bella ikke var tilstede ved. Igen især efter baseball scenen og hele jagten på James efterfølgende var ganske spændende, en vild kørsel gennem Phoenix’s gader og Alice’s spektakulære set-up på hotellet efter Bella kommer til skade. Det var nogle af mine favorit dele at læse om.

Sidste tanker

Midnatssol er en lang bog, måske liidt for lang. Men den sidste halvdel var virkelig spændende og jeg kunne mærke at jeg læste hurtigere og var mere opsat på at blive klogere på hvad de havde gjort hen mod slutningen. Jeg har kunne læse på nettet at Meyer ikke vil skrive flere bøger fra Edwards synspunkt (dog kunne New Moon være interessant fordi han nærmest ikke er tilstede), men at hun planlægger at skrive flere fra andres synspunkter, men hvem vides ikke.

Endnu engang tak til CarlsenPuls for at sende et eksemplar af bogen samt en masse goodies som du kan se herunder! Er vild med duften af lyset. Edward you smell good!