Anmeldelse – Verden Styrter

Serie: Ravnenes Hvisken #2.5

Bedømmelse:
5stars

Dette er er et anmeldereksemplar sendt til mig af Gyldendal. Tusind tak til dem for at sende mig denne bog. Min nedenstående mening er 100% min egen og er ikke påvirket af dette.

Kriger. Beskytter. Forræder. Én sidste mission. Det eneste han ikke må gøre er at forelske sig.

JA! BARE JA!

Jeg har gået i evigheder (siden efteråret) og ventet på noget mere fra Ravnenes Hvisken universet. Jeg slugte de to første bøger, som jeg lånte på bibliotektet og siden da har jeg bare været blevet mere og mere utålmodig på at læse mere om Anne og alle de andre. Og hvad sker der så – ind ad døren kommer en fin lille pakke med en endnu finere lille bog i – #betteravn var landet, og så var jeg ellers helt oppe og ringe! De søde folk hos Gyldendal havde sendt Verden Styrter – en minibog med en fortælling om Varnar af Bronzeskoven; Annes beskytter, elsker og meget mere. At den var signeret var bare kirsebærret på toppen.

Ventetiden til bog 3, den sidste i serien føles at strække sig evigheder, men med denne lille sag kan jeg nu holde ud lidt længere.

Verden Styrter fortæller om de hændelser i Hrafnheim, der ledte op til begyndelsen af bog 1 i Ravnenes Hvisken. Vi ser, hvordan det var for Varnar i Varægergarden som Ragnaras beskytter. Vi finder ud af, hvordan han forrådte hende og hans soldater og ankom til Midgård, menneskenes verden, for at beskytte Anne mod Ragnaras lejemorder. Og fordi vi godt ved hvad der sker, så er det brilliant at få indblik i, hvordan det hele begyndte og hvor tæt Serén var på at røbe at hun vidste, hvad der ventede Varner i Midgård (blink blink).

Hvis du ikke har læst Ravnenes Hvisken #2 så skal du ikke læse Verden Styrter da den nærmest er én stor spoiler (hint, derfor hedder den #2.5).

Malene Sølvsten er en fabelagtig fortæller. Hun har kreeret en verden man har lyst til at fordybe sig i og som man mest af alt bare har lyst til at flytte til og aldrig se sig tilbage. Sådan har jeg det i hvertfald. Det hele føles så gennemtænkt og flydende, at man bliver fanget med det samme og ikke har mulighed for at slippe bogen igen før sidste side er vendt. Personerne er ikke perfekte, hvilket gør dem mere menneskelige (eller gudelige, bevares). Sproget i bogen er nemt at læse, men samtidig dybt og til tider næsten helt poetisk. Det fungerer bare så godt!

Jeg er kæmpefan af dette univers!

Selvom Verden Styrter kun er 140 små sider så griber de dig og jeg fløj gennem dem på meget kort tid. Det var fantastisk at være tilbage i Hrafnheim og få mere baggrundsviden omkring de forskellige personer som man kommer til både at elske og hade gennem bog 1 og 2.

Hvis du, som mig, er fan af Ravnenes Hvisken og HAR læst begge bøger, så tøv ikke med at smutte ned og skaffe dig denne lækkerbisken af en appetitvækker forud for udgivelsen af bog 3 (som gerne snart må komme, tak!)