Anmeldelse – Spellslinger

29250859_10156195969121505_807962498_o

Titel: Spellslinger

Forfatter: Sebastien De Castell

Bedømmelse:
4 stars

Jeg blev inviteret til et event med forfatteren og måtte huhej downloade e-bogen Spellslinger, som er første bog i en ny fantasy serie af Sebastien De Castell. For jeg kunne altså ikke tage afsted, få signeret et anmeldereksemplar fra Gyldendal (tak til dem i øvrigt), og høre forfatteren snakke om en bog jeg slet ikke havde læst.. tsk.

Kellens sekstenårs fødselsdag nærmer sig, og det samme gør de fire magiske prøvelser, som én gang for alle skal afgøre om han kan blive en magtfuld jan’Tep-mager, eller om han blivr udstødt af sin familie og venner som sha’Tep-tjener.
Der er bare et lille problem – Kellens magi er ved at forsvinde.

Så for at undgå total udmygelse, prøver Kellen at snyde sig gennem en magisk duel mod hans “ærkefjende.” Men så ankommer en mystisk fremmede kvinde til byen og hun udfordrer Kellen til at gå helt nye veje. Hun hedder Ferius Parfax og er en argosi – en rejsende, som lever af sin kløgt og de tre sæt særlige spillekort, hun altid har på sig. Hun er ikke helt nem at blive klog på, er uforudsigelig og besværlig, men hun er måske Kellens eneste håb.

Jeg læste Spellslinger som e-bog, og det er der for som sådan ikke noget i vejen med, men jeg kunne godt mærke at jeg savnede lidt at holde noget fysisk i hånden, især med fantasy. Jeg føler at jeg oplever fantasy bøger på en anderledes måde når jeg har selve bogen i hånden. Så lidt af glæden røg ud af vinduet, men skidt pyt. Jeg fik læst bogen og jeg kunne lide den (ellers havde jeg nok ikke givet den 4 stjerner).

Vi hopper direkte ud i en duel i første kapitel og informationerne triller så småt ind lidt efter lidt; hvordan magi-systemet er opbygget, familierne i byen, især de to største, som sjovt nok også hader hinanden, men på en måde ikke så meget om selve verden udenfor byen. Vi får lidt baggrundshistorie om steder hist og pist, men jeg kunne godt bruge noget mere, og det håber jeg så på kommer i de næste bøger, da Spellslinger lægger op til en interessant fantasy verden. Og forhåbentligt et kort af en art så man på en geografisk måde kan orientere sig om hvor man er.

Jeg kan ikke skrive denne anmeldelse uden at nævne nok den bedste karakter i hele bogen. Nej, det er ikke Kellen.. heller ikke den mystiske, omvandrende Ferius, selvom hun er en tæt toer, for hold nu fast en kæphøj kvinde. Elsker hende! Næh, det er faktisk slet ikke en person, men en… hold på hat og briller – egernkat.

Ja den lader jeg lige synke ind.
En egernkat. Og hvis du synes at det lyder som en sød og nuttet lille kombination af en kat og et egern, så tro om igen. I bogen møder vi egernkatten Reichus, som hjælper Kellen og hans søster Shalla, dog ender han med at bide Kellen og stikke af i nattens mørke, men hey, det er vel tanken der tæller.. eller, nej nok ikke.

I Kellens by anses egernkatte for at være onde; de bliver kaldt Nekhek og skulle være i ledtog med det onde. Og ja, Reichus er bidsk, ondskabsfuld, og en masse andet ubehageligt, men han sætter sig for at hjælpe Kellen, dog på sine egne betingelser. Han giver bogen et godt skud humor – sammen med Ferius – og han passer bare perfekt ind i rollen som anti-helten Kellens hjælper (lad ham for guds skyld ikke høre mig kalde ham det).

Jeg synes at magien i denne bog er fremstillet interessant, men ikke nødvendigvis på en særlig positiv måde. Magi er alt for disse mennesker, som i, hvis du ikke har magi så bliver du stort set en slave for din egen familie. Hvor akavet er det ikke lige? Og det er altså Kellens skæbne hvis han ikke kan bestå de fire magiske prøvelser med den magi som han vel at mærke slet ikke besidder.
Uha.

Kærlighed spiller ikke en central rolle i denne bog, og det er altid et frisk pust og det ville heller ikke helt passe ind i denne fortælling. Der er selvfølgelig lidt, Kellen er trods alt en teenager, men mængden af lovey dovey er okay og overdøver ikke. Vi kan i stedet for fokuserer på Kellen, hvor tingene bare slet ikke kører for ham, som i overhovedet ikke. Han er en svækling når det kommer til magi, men det er der en grund til…

Bogen lægger op til en god omgang bedrag og tricks som vi kender det fra tryllekunstnere osv, dog havde en del af mig håbet på lidt flere tricks, men dem satser jeg på kommer næste gang – forhåbentligt.

Så.. vil jeg anbefale bogen?
JA!

Til hvem?